Selasa, 10 April 2012

Negro kacau nenek di Puchong


PUCHONG – Rimas dengan sikap jiran warga Afrika yang sering mengganggunya setiap hari, seorang nenek memaklumkan sudah membuat hampir 12 laporan polis mendakwa hidupnya kini dalam ketakutan.
Yap Ah Hua, 61, berkata, dia yang tinggal di sebuah pangsapuri di Taman Wawasan, Pusat Bandar Puchong bersama seorang anak lelaki sejak setahun lalu mendakwa hidupnya mula dilanda ketakutan apabila unit bersebelahan kediamannya itu disewakan pemiliknya kepada tiga warga Afrika dipercayai pelajar kolej swasta.
“Apa yang membuatkan saya tidak tahan, jiran warga asing itu setiap hari mengacau saya dan membuat bising sehingga mengganggu kehidupan seharian.
“Mereka mengetuk dinding, menggoncang pintu pagar jeriji besi selain sering menjengukkan kepala melalui tingkap ruang tamu ke rumah saya,” katanya ketika ditemui selepas membuat aduan kepada Ketua Pemuda MCA Selangor, Dr Kow Cheong Wei.
Ah Hua berkata, tidak cukup dengan itu, tiga jiran ‘nakal’ itu turut mempersendakannya ketika melakukan upacara keagamaan di rumah.
“Mereka pernah menyepak troli perniagaan yang digunakan saya dan merakam gambar saya menggunakan telefon bimbit tanpa diketahui tujuannya.
“Tindakan itu menyebabkan saya tidak boleh bersabar dan sakit hati sehingga merasakan mahu menyimbah air kencing ke wajah mereka,” katanya kepada Sinar Harian.
Sementara itu, Cheong Wei yang juga Ketua Pusat Perkhidmatan MCA Kinrara yang menerima aduan daripada mangsa berharap tuan rumah dapat menyewakan rumah itu kepada penyewa lain.
“Kita tiada kuasa memaksa pemilik menyewakan rumahnya kepada orang lain, tetapi kita boleh menggesanya untuk menyelesaikan masalah yang membelenggu warga emas itu.
“Selain itu, saya berharap pihak pengurusan dapat menjalankan rondaan keselamatan dan pastikan warga emas ini tidak diganggu kerana dia mendakwa hidup dalam ketakutan dan sukar tidur kerana jiran mula membuat bising bermula jam 5.30 pagi,” katanya yang berterima kasih kepada pihak pengurusan yang sebelum ini pernah menyelesaikan masalah membabitkan penyewa warga asing di pangsapuri itu.
Beliau berkata, pihaknya akan turut merujuk kepada polis mengenai isu yang membebani warga emas berkenaan.thestar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan