Ahad, 4 November 2012

Penghidap diabetes di Kelantan meningkat

PASIR PUTEH — Jumlah penghidap penyakit diabetes di Kelantan semakin meningkat dengan statistik menunjukkan 20 daripada 100 penduduk negeri ini yang berumur 19 tahun ke atas didapati menghidap penyakit tersebut.
Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan, Datuk Dr. Ahmad Razin Datuk Ahmad Mahir berkata, statistik itu menunjukkan bahawa terdapat peningkatan yang sangat ketara pada kadar penghidap penyakit diabetes di kalangan penduduk Kelantan dan ini merupakan yang tertinggi berbanding negeri lain.
Menurut Ahmad Razin, peningkatan itu adalah daripada 11 peratus pada 2006 kepada 15.2 peratus pada tahun lepas.
"Risikonya iaitu obesiti juga membimbangkan di mana terdapat peningkatan daripada 11.7 peratus pada 2006 kepada 19.7 peratus pada tahun lepas,” katanya pada majlis perasmian Sambutan Hari Diabetes Sedunia 2012 Peringkat Negeri Kelantan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kamil di sini, hari ini.
Tambah beliau, 59.4 peratus daripada kalangan penghidap pula sebenarnya tidak mengetahui bahawa mereka menghidap diabetes yang berpunca daripada pengambilan gula berlebihan di dalam makanan dan minuman.
Katanya, ini disebabkan mereka tidak memberi perhatian tentang bahaya penyakit itu dan komplikasi yang serius adalah penyakit jantung, kegagalan buah pinggang, kebutaan dan amputasi kaki. — BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan