Selasa, 24 Julai 2012

Tips dan Kaedah menghafal Quran dengan senang

sekadar hiasan
1.Niat yang ikhlas kerana Allah
2. Menghafal satu cetakan mushaf sahaja
3. Membaca hafalan  ( bertallaqi ) berdepan dengan qari yang mahir, setiap 3 ayat / 5 ayat yang dihafal.
4.Menghafal setelah terbitnya waktu fajar (subuh) kerana Sabda Nabi : " Ya Allah limpahkanlah berkah untuk umatku pada waktu paginya".
5. Meminimakan yang di hafalnya, iaitu hafal sedikit-sedikit supaya tidak gopoh dalam menghafal. perbuatan yang sedikit "perbuatan yang sedikit tetapi berkesinambungan lebih baik daripada banyak namun pada akhirnya terputus.
6. Membaca hafalan yang sudah dihafal pada setiap kali solat, ulangi 5 kali hafalan dalam solat contohnya sunat dhuha, solat subuh,sunat subuh,solat asar dan sunat asar, solat maghrib dan sunat maghrib, solat isyak dan sunat isyak, hanya 3 ayat dalam setiap solat.
7. Mengulangi hafalan yang lalu,dan mengulangi hafalan pada solat sunat  isyak 2 rakaat.
8.Luangkan waktu sepekan untuk mengulanginya setelah menghafal satu juzuk, berhenti dari menghafal juzuk baru, masa ini diperuntukan untuk mengulangi hafalan lalu. Dalam tempoh mengulangi ini perlu mengulangi 2 kali bacaan  juzuk yang sudah dihafal dibaca setiap hari.
9. Jika sudah menghafal 1 juzuk itu, maka perlu mengulang 1/4 hafalan lama dan menambah hafalan 3 ayat baru setiap hari.Jika sudah hafal 2 juzuk maka perlu mengulang 2/4 hafalan lama. dan menambah 3 ayat baru setiap hari dan baca ayat yang sudah dihafal dalam solat sunat isyak.
10. Perlu meminimakan makan, berbicara dan tidur.
11. Berdoa semoga Allah memudahkan kita menghafal Alquran

Oleh: Syeikh Wahid Abdussalam
Dari Kitab : Atsamaarulyaani'ah filkhuthobil jaami'ah " karangan Ibnu Rojab al Hanbali

Tiada ulasan:

Catat Ulasan