Sabtu, 5 Februari 2011

Kenali Presiden Hosni Mubarak








Muhammad Husni Sayyid Mubarak ( Bahasa Arab : محمد حسني سيد مبارك , Mesir Arab sebutan: [mæħæm ː AED Hosni ː sæj ed mobɑ ː ɾɑk] , Muhammad Husni Sayyid Mubarak ; lahir 4 Mei 1928) merupakan  Presiden keempat  Republik Arab Mesir . Beliau dilantik sebagai Naib Presiden pada tahun 1975, dan diandaikan Presiden pada tarikh 14 Oktober 1981, selepas pembunuhan Presiden Anwar El Sadat . Beliau  memerintah Mesir yang paling lama sejak Muhammad Ali Pasha. Sebelum menceburi bidang politik Mubarak adalah seorang pemandu pesawat pejuang di Tentera Udara Mesir , memegang jawatan sebagai komandan Tentera Udara pada 1972-1975.

Mubarak dilahirkan pada tarikh 4 Mei 1928, di Kafr-El-Meselha , Monufia Pentadbiran , Mesir . Setelah menamatkan pelajaran peringkat menengah, beliau telah memasuki Akademi Tentera Mesir , di mana beliau menerima gelaran Sarjana dalam Ilmu Tentera pada tahun 1949. Pada tarikh 2 Februari 1949, Mubarak menamatkan pelajaran di Akademi Tentera dan telah berkhidmata  dengan Akademi Tentera Udara,dengan memegang jawatan sebagai pegawai pilot pada 13 Mac 1950, dan akhirnya menerima Sarjana Sains Penerbangan.
Hosni Mubarak berkahwin dengan Suzanne Mubarak , dan mempunyai dua anak: Alaa dan Gamal .Sebagai Tentera Udara Mesir pegawai-pegawai, Mubarak disajikan dalam berbagai formasi dan unit, termasuk dua tahun ketika ia memegang jawatan dalam Spitfire pejuang skuadron. Beberapa waktu pada tahun 1950-an, beliau kembali ke Akademi Tentera Udara, kali ini sebagai jurulatih,  sehingga tahun 1959 awal. Dari Februari 1959 hingga Jun 1961, Mubarak melakukan latihan lebih lanjut dalam Kesatuan Soviet , menghadiri sekolah latihan juruterbang Soviet di Moscow dan satu lagi di Pangkalan Udara Kant , terletak berdekatan dengan Bishkek di Kyrgyzstan ( republik Soviet), sebuah lapangan terbang yang pada ketika ini dikenalai dengan  Russia 5 Army Air 's 999 Air Base.
Mubarak melakukan latihan tentang Ilyushin Il-28 dan Tupolev Tu-16 bomber jet, dan kemudian bergabung dengan Frunze Akademi Tentera pada tahun 1964. Setelah kembali ke Mesir, Mubarak dianugerahkan jawatan  komander dan sayap penerbangan, mentadbir Pangkalan Udara Barat Kaherah pada bulan Oktober 1966 dan sempat memimpin Beni Suef Air Base.
Pada November 1967 Mubarak menjadi komander Akademi Tentera Udara dan dua tahun kemudian ia menjadi Ketua Staf Tentera Udara Mesir.Kerjaya tentera mencapai puncaknya pada tahun 1972 ketika ia menjadi Commander Tentera Udara dan Timbalan Menteri Pertahanan dan tahun berikutnya, beliau dilantik menjadi kepala marshal.
            Pada bulan April 1975, Mubarak dilantik olehPresiden Anwar Sadat sebagai Naib Presiden republik Mesir. Dalam posisi ini,beliau setia melayani  dasar yang dijalankan oleh Sadat.Beliau  mengambil bahagian dalam rundingan kerajaan yang berurusan dengan pelepasan masa depan perjanjian dengan pasukan Israel
Setelah pembunuhan Presiden Sadat pada tahun 1981 oleh tentera yang menentang proses menandatangani perjanjian diantara Mesir-Israel yang dikenali dengan Perjanjian Keamanan , Husni Mubarak menjadi Presiden Republik Arab Mesir, dan Ketua Parti Demokrasi Kebangsaan (NDP) . Beliau merupakan  Presiden Mesir yang paling lama berkhidmat, iaitu selama 30 tahun.
Anggaran kekayaan Mubarak dan keluarganya berkisar dari US $ 40 bilion menjadi $ 70 bilion. Sebuah ABC News mengatakan laporan kekayaan ini terhasil daripada kontrak tentera sewaktu beliau menjawat jawatan pegawai Tentera Udara.
Bermula pada tarikh 25 Januari 2011,, pemberontakan rakyat meminta pengunduran dirinya sebagai presiden Mesir .Beliau akhirnya akur dengan desakan rakyat dan berjanji akan berundur pada bulan September 2011.Tetapi mengikut pihak pembankang mereka masih ragu-ragu dengan keputusan Presiden Mubarak itu dan mahu beliau berundur secepat mungkin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan